«Надайте показники лічильників», – з таким запитом до жителів деокупованих населених пунктів Херсонської області, зокрема й Херсона, звертаються представники «Херсонобленерго». «Лізьте через паркан і дивіться, ми давно виїхали, електроенергією не користуємося», – відповідають люди, які не проживають у своїх домівках, але продовжують регулярно отримувати рахунки. Але є й інші історії взаємовідносин із постачальником енергії, вирішити які наданням даних лічильників не вийде.
Ось конкретні історії людей, які зіштовхнулися з несправедливістю.
«Ми виїхали з Херсона в березні 2022 року, відтоді електроенергією не користуємося, дома не були. Але точно знаю, що у вересні 2023 року в нашому будинку жили «гості». Камери відеоспостереження знищені, тому довести стороннє перебування фактично неможливо. Хіба що зі слів сусідів, але на вулиці практично нікого не залишилося, усі виїхали», – розповідає Володимир.
«Будинок моїх батьків – у селі в Бериславському районі, він повністю зруйнований окупантами, нічого не залишилося. Там навіть світла давно не було, але рахунки продовжили надходити, поки я не підняла скандал у соцмережах і не вийшла на ЗМІ. Після цього нас внесли в якісь інші списки», – каже Тетяна.
«Моє підприємство не працює з 24 лютого 2022 року, тобто з моменту початку великої війни. Але воно впало на очі окупантам, і вже наприкінці березня вони запустили потужності, а рахунки від обленерго продовжував отримувати я. Більше того, від постачальника я отримав повідомлення, що до приміщень призупиняється подача електроенергії через борг, який виник станом на квітень. Але ж це не мій борг. Тепер це доводити доведеться через суд. Цікаво, що я намагався призупинити дії договору на постачання електроенергії, звертався до обленерго, але відповіді схвальної не отримав», – розповідає Денис.
Скоріш за все, потік звернень до «Херсонобленерго» був такий значний, що підприємство підготувало деякі роз’яснення, які в цілому аж ніяк не спростили життя людей.
Що каже «Херсонобленерго»
Херсонська обласна енергопостачальна компанія (ХОЕК) надала відповіді на найпоширеніші запитання, що стосуються оплати за спожиту електроенергію в умовах війни.
Як уникнути зайвих нарахувань? Чому дані в особистому кабінеті не збігаються з поданими показниками електролічильника?
Щоб уникнути непорозумінь з нарахуваннями, варто щомісяця зчитувати фактичні показники з лічильників та передавати їх оператору системи розподілу. Актуальними є показники у 2 останні дні кожного місяця та протягом 3 днів наступного за ним місяця.
В іншому випадку нарахування будуть здійснюватися розрахунковим шляхом. Тому дані в особистому кабінеті (платіжці) можуть відрізнятися від реального споживання.
ХОЕК наголошує, що це стосується як побутових, так і юридичних споживачів. Однак юридичні споживачі мають викликати інспектора АТ «Херсонобленерго» для зняття контрольних показників.
Для уточнення інформації щодо показників споживачі завжди можуть звернутися до фахівців колцентру за номерами:
- (067) 649-76-54;
- (095) 285-24-91;
- (063) 271-69-87.
Накопичений борг за спожиту електроенергію. Що робити?
Сплата накопиченого боргу є обов’язковою для всіх. Усі споживачі, як юридичні, так і побутові, мають змогу звернутися до ХОЕК і подати заяву на реструктуризацію боргу. Споживач і товариство укладають договір, в якому буде зазначено графік погашення заборгованості.
Ваш будинок зруйновано, і разом з ним пошкоджено лічильник електроенергії, а рахунки продовжують накопичуватися і борг зростає?
Щоб уникнути зайвих нарахувань, споживачам необхідно подати заявку на відсутність електроенергії в колцентр АТ «Херсонобленерго» за телефонами:
- (0552) 48-06-20,
- (0552) 48-06-06.
У разі повної руйнації майна споживач повинен письмово звернутися до оператора системи або до «Держенергонагляду».
Під час окупації у квартирі (будинку) проживали військові РФ (невідомі особи). Як тепер правильно розрахуватися за спожиту електроенергію?
Зараз у нормативних документах відсутній механізм списання таких боргів. Тому поки що в подібних ситуаціях споживач може звернутися до суду та в судовому порядку захистити свої права.
***
Стосовно документів (договорів, рахунків), то спеціалісти ТОВ «ХОЕК» наразі працюють на деокупованих територіях. Зокрема, у таких населених пунктах:
- Велика Олександрівка: пров. Підстанційний, 2-а, тел. (068) 109-37-23,
- Нововоронцовка: вул. Степова, 98, тел. (096) 278-83-03,
- Високопілля: вул. Гагаріна, 19, тел. (096) 792-61-73.
- жителі Бериславського району можуть звертатися за телефоном (095) 285-24-90.
Найближчим часом ХОЕК планує відкрити Центр обслуговування споживачів у Херсоні.
У всіх зазначених населених пунктах фахівці ХОЕК проводять звірку рахунків, відповідають на запитання споживачів, контролери записують показники електролічильників.
У разі відсутності доступу до особистого кабінету споживач може повідомити показники, перевірити борг та отримати відповідь на будь-які інші запитання, звернувшись до ТОВ «ХОЕК» зручним способом:
Електронна пошта: info@khoek.ks.ua;
Колцентр: (067) 649-76-54. Графік роботи колцентру: понеділок – п’ятниця, з 9:00 до 15:00.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Від червня за комунальні послуги платитимемо більше: які тарифи зростуть і на скільки
Є в цих взаємовідносинах і позитивні приклади. Оксана не користувалася електроенергією з квітня по грудень 2022 року. Повернулася у Херсон і мала великий борг. Але на початку січня в особистому кабінеті з’явилися уточнені дані про реальний обсяг споживання. Після того, як у місті з’явилися стабільні електроенергія та інтернет, показники лічильника, який встановлений у під’їзді, знову почали зчитувати автоматично.
А от Ларисі довелося звернутися із заявою, підтвердити показники, щоб їй списали борг, який утворився після того, як нараховували за середнім показником.
Також не слід забувати, що все ж таки завдяки енергетикам, які ризикують життям, відновлюється енергопостачання населених пунктів. Так, під обстрілами це робити вкрай важко та навіть неможливо інколи, тому досі багато хто залишається без світла.
Херсонці потребують уваги з боку держави
«Нам обіцяли скасувати борги за період окупації. І це не про пошук халяви. І не про віру в милосердя нашої влади. Це про потребу зрозуміти ситуацію, коли людина опинилася одна на вулицю (квартал) зі світлом, водою і газом, і до неї біжать варити, заряджати, митися, набирати воду.
І що тепер? Виставляти рахунки тим, хто виїхав, загинув, сидить без роботи, бо через них і свою доброту ти заборгував державі? Хто, де і як зможе прикритися довідками про те, що не був жлобом і допомагав сусідам? Який суд це прийме?
Три. Значить, наша держава НЕ МАЛА МОЖЛИВОСТІ платити нам повні зарплати, але ми повинні розраховуватися ПО ПОВНІЙ, без пільг?
Ну-ну.
Дивно, що при цьому МИ ТУТ продовжуємо жертвувати на армію, на ремонт техніки, на лікування, на поховання, на допомогу тваринам. МИ, не держава, тягнемо одне одного. І – ми знову винні, знову зобов'язані?
Ще дивніше, коли ВЕСЬ СВІТ допомагає вижити українцям, а власна держава за рахунок тих, хто вижив, латає дірки в бюджеті розкрадання», – пише Альона.
«Шановні Херсонобленего. Чому я повинна подавати дані самостійно за відсутність світла, хоча ви знаєте що його немає в Гідропарку. Ми вже всі гарячі лінії обірвали, що в нас немає світла, відповідь ви самі знаєте. А міфічні борги ростуть у людей, як сніжний ком. Будьте людьми. Боїтесь робити світло – не нараховуйте людям борги в моєму районі. Невже не можна самостійно це контролювати? Не думаю, що мої сусіди про це знають. Навіть у Херсонводоканалі не нараховують абонплату, тому що воду нам дають два рази на тиждень. Херсонводоканал, значить, знає про відсутність води, а ви не знаєте. Це просто смішно і знущання над людьми», – обурюється Алла.
«До суду, ви серйозно? А за які шиші найняти адвоката і як доказувати, що твоє помешкання окуповано? Це якийсь капець. Який ідіот придумує такі закони. Вперед в окупацію хто цю херню придумав та побачите на своїй шкурі всі принади», – вважає Анжела.
«А для чого, цікаво, даються довідки ВПО??!! Там зазначено, коли ми зареєструвалися і скільки проживаємо в іншому місті, країні. Хіба це не документ, який доводить, що я не в місті??? Та й сусіди всі знають, хто жив, а хто ні...» – запитує Світлана.
«Ну не зобов’язані люди, які покинули своє житло на довгий час щомісяця давати показники. Зате зобов’язані прийняти заявку та факт виїзду з міста. А значить про жодні нарахування не може бути й мови», – вважає Тетяна.
«Ви ж знаєте, що села в деокупації без світла. І немає в людей зв'язку, інтернету. В нас стовпів, проводів не було. А ви нам рахунки прислали за спожиту електроенергію, але нею ніхто не користувався, тому що світла не було. Це звичайне діло, якщо в когось розбите майно і написали вам заяву. Але ми не повинні вам писати нічого, так як в усіх світла не було рік, і ви про це знаєте. Електрики їздять і роблять світло. У вас є дані місцевості, де роблять світло і де його зовсім немає. І як можна платити борг, той що ви самі нарахували, як його ніхто не накрутив. Додзвонитися до вас неможливо», – жаліється Віталіна.
Що каже держава?
6 березня 2023 року уряд прийняв постанову, що забороняє нарахування та стягнення штрафів/пені за несвоєчасну або неповну оплату послуг ЖКГ населенням.
Однак дехто з українців, і херсонці зокрема, сприйняли це рішення уряду як повідомлення, що платити не треба, що борги за окупацію простять. Це не так.
Як зазначено на офіційному сайті Кабінету Міністрів України, нарахування та стягнення штрафів або пені, інфляційних нарахувань, відсотків річних у разі несвоєчасної або неповної оплати за житлово-комунальні послуги населенням – заборонене. Водночас надання комунальних послуг у разі несплати або оплати не в повному обсязі припинено не буде. Відповідне рішення прийнято на засіданні уряду.
Міністр розвитку громад та територій Олексій Чернишов вважає, що питання має бути врегульоване, виходячи з обставин сьогодення.
«Люди не повинні нести додатковий фінансовий тягар. Постанова прийнята, щоб захистити інтереси людей в період воєнного стану і стосується усіх комунальних послуг без винятку», – підкреслив міністр.
Водночас Чернишов зазначив, що сплата за комунальні послуги є в сьогоднішніх умовах великою допомогою та підтримкою комунальних служб, які працюють зараз у надскладних обставинах і потребують ресурсів.
У підсумку…
Отже, про списання боргів не йдеться. Тому херсонці вимушені підлаштовуватися під вимоги монополіста. До речі, так було завжди. І зараз, коли на деокупованих територіях вкрай важка ситуація, чомусь саме на дії «Херсонобленерго» та некоректне ставлення до людей – найбільше скарг.
Невже налагодити роботу зі споживачами настільки важко, що простіше наразитися на хвилі негативу обурених людей, ніж перебудувати своє ставлення до ситуації? Тож доведеться якось передавати показники лічильників, просити сусідів, знайомих… перелізти через паркан.
Здається, що ще багато проблем буде виникати в цій площині, та й відсилання до судів, які досі не запрацювали на території деокупованої Херсонщини, – дуже специфічна порада. Бо навіть в областях, які не так потерпають від обстрілів і наслідків окупації, не вистачає суддів, а справи розглядаються роками. І якщо з побутовими споживачами перспективи більш сонячні, то з юрособами буде все набагато складніше.
І це ж іще ми не знаємо, яку картину побачимо на лівобережній Херсонщині після деокупації. Де захоплення підприємств, закладів, магазинів і перереєстрація їх за російськими законами набула масового характеру.
Публікацію здійснено за підтримки Асоціації «Незалежні регіональні видавці України» та WAN-IFRA в рамках реалізації проєкту Хаб підтримки регіональних медіа. Погляди авторів не обов'язково збігаються з офіційною позицією партнерів
Тэги: