Нехлюйське ставлення до архітектурної спадщини: в Одесі кудись зникли старовинні ворота

Нехлюйське ставлення до архітектурної спадщини: в Одесі кудись зникли старовинні ворота

Автор: Дарина Лапіна 02 Июля 2024 09:15

В часи, коли ворог намагається знищити українську історію та культуру, особливо боляче сприймаються випадки нехлюйського ставлення до своєї спадщини самими ж українцями. Так, в Одесі кудись зникли старовинні ворота, що розміщувались на в’їзді до двору будинку – пам’ятки архітектури. 

Художні, старовинні ворота щезли, а на їх місці з’явилось «щось цільно-зварене та паскудне», - так відреагував на виявлену пропажу одеський історик і краєзнавець Олег Луговий. Цій темі він присвятив великий допис, який опублікував на своїй сторінці в соцмережі. 

Зауважимо, що в 2019 році пан Олег разом зі студентами-практикантами провели дослідження – перевірили наявність на місці всіх старовинних воріт та їх фрагментів із каталогу «Брами Одеси» 2010 року видання.

«Це була важлива робота, інвентаризовано було стан збереженості цих часто унікальних декоративних елементів, з’ясовано швидкість їх знищення – майже 100 екземплярів було знищено за 10 років», - пояснив історик.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: ООН розслідує атаки росіян на архітектурні пам’ятки в Одесі – які історичні будівлі пошкоджено (фото)

І от нещодавно він виявив нову пропажу, про що і розповів у своєму дописі, доповнивши його історичною довідкою.

«На мою суб’єктивну думку шедевром колекції 2010 року та інвентарного списку 2019 року були художні ворота неповторного малюнку, що розміщувалися на в’їзді до двору будинку дворянки Єлизавети Доппельмаєр, також відомого за останнім його власником як будинок одеського купця Ісаака Брейтбарта – Пастера, 34.

Брати Гутман та Ісаак Копелевичі Брейтбарти або Брейтбурти були власниками магазина мануфактури у власному будинку в Авчинниковському провулку (1890-1908 рр.), далі – магазину модно-галантерейних товарів в будинку Раллі (1896-1902 р.), а потім – в будинку Вагнера з боку Дерибасівської та Катерининської (1906-1918 рр.). Панчохи, рукавиці, корсети, купальники тощо. Будівництво будинку Доппельмаєр почалося в 1891 році і автором його таки є Олександр Бернардацці. Брейтбарт придбав вже існуючий будинок перед 1898 роком та залишався його власником аж до 1918 року.

Як всі будинки роботи Бернардацці, цей також виконаний у фантасмагоричному еклектичному стилі з елементами псевдомавританського стилю та іще якоїсь фантазії архітектора. І так само фантастичними були стулки воріт. Хтось бачив в них колесо, хтось – хвіст павича. Ворота звісно були в аварійному стані, це правда. Що втім не виправдовує їх демонтаж. Наразі... воріт немає. Замість них щось цільно-зварене та паскудне.

Протокольний коментар: будинок є пам'яткою архітектури і всі фасадні елементи охороняються законом», - підсумував обурений краєзнавець.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Боротьба тривала три роки: суд поставив крапку в справі будівництва багатоповерхівки в історичному центрі Одеси

Відмітимо, що в одному з коментарів під дописом Олега Лугового зазначалось, що вищезгадані ворота зникли зі свого місця ще в березні минулого року, що неабияк здивувало історика.

«Їх прибрали наприкінці березня минулого року. Я була шокована, коли не побачила їх на звичному місці», - написала Олена Уварова.

До слова, нещодавно «Гривна» розповідала про ще одну зниклу пам’ятку, проте в Миколаєві. І пропали там не ворота, а ціла будівля.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: У Миколаєві демонтували історичну будівлю – місцева влада розбирається, як так сталося

Фото: зі сторінки Олега Лугового у Facebook.

Тэги:

Приєднуйтеся до нас:
Telegram-канал «Херсонська Гривна»
Google News
Більше матеріалів