Дію «зернової ініціативи» продовжено. Чому миколаївські порти все ще заблоковані?

Дію «зернової ініціативи» продовжено. Чому миколаївські порти все ще заблоковані?

Автор: Марина Поліщук 20 Мар. 2023 12:08

18 березня було продовжено на 120 днів дію «зернової угоди» між Україною, Туреччиною та РФ. Нагадаємо в липні минулого року в Стамбулі Україна, Туреччина та ООН підписали угоду про розблокування трьох портів України та вивезення зерна. Таку ж угоду підписала Росія. Наразі до угоди залучені одеські порти «Одеса», «Чорноморськ» та «Південний» – миколаївські все ще залишаються заблокованими.

«Вдячний Генеральному Секретарю ООН Антоніу Гуттерішу та Президенту Туреччини Реджепу Ердогану, а також всім країнам-партнерам за спільні зусилля для продовження дії документу ще на 4 місяці.

Це означає, що Україна продовжує експортувати через три морські глибоководні порти свою агропродукцію. Зокрема, з 1 серпня і до сьогодні 25 мільйонів тонн ми відправили на потреби світу»,повідомив міністр інфраструктури України Олександр Кубраков.

Розширити географію й долучити до «зернової угоди» порти Миколаєва під час перемовин не вдалося. Кубраков зазначив, що «продовжуємо роботу над долученням до Зернової ініціативи портів Миколаївщини».

Перешкодою для цього є саботаж російських інспекторів, які перевіряють кораблі з українським продовольством на Босфорі. За словами міністра аграрної політики та продовольства України Миколи Сольського, сьогодні для України пріоритет номер один – це збільшення кількості інспекцій на Босфорі. Це дозволить збільшити кількість кораблів, які виходитимуть із портів Одеси, а згодом – і Миколаєва.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: «Зернова ініціатива»: чому обсяги експорту української агропродукції знижуються

«З цим проблема виникла останні кілька місяців, і вона існує зараз. Для того, щоб було не 2-3 кораблі в день, а більше. Якщо ця проблема вирішиться, то ми, у першу чергу, дозавантажимо порти великої Одеси, і тоді питання Миколаєва стане актуальнішим. Тому що не вирішивши це питання, немає сенсу відкривати ніяких додаткових портів. Сама Одеса буде недовантажена»,пояснив він в ефірі телемарафону.

Місяць тому Олександр Кубраков та міністр закордонних справ Дмитро Кулеба заявили, що «російські інспектори свідомо сповільнюють терміни інспекцій, регулярно вимагають нерегламентовану документацію, відмовляються працювати в робочий час і шукають інші необґрунтовані приводи для зупинки інспектування».

За інформацією джерел «Економічної правди», замість роботи по 8 годин на день російські інспектори скоротили робочий графік до 5 годин: з 10:00 до 15:00. Це проблема, адже інспекції повинні проводитися одночасно представниками всіх сторін – РФ, ООН, Туреччини та України.

Як пояснила в коментарі «Суспільному» Ірина Тихоненко, кандидат політичних наук, доцентка кафедри міжнародних відносин та зовнішньої політики Чорноморського національного університету імені Петра Могили, затягування при роботі інспекцій в протоці Босфор з боку Росії є одним з важелів її впливу на Анкару.

«Робота "зернової ініціативи" є важливою для Туреччини як держави-посередника. Власне позиціювання Анкари як лідера Чорноморського регіону турбує Кремль. Послідовна та виважена політика України щодо роботи Чорноморського зернового коридору і подальше українсько-турецьке співробітництво мають нівелювати спроби Москви посварити наші країни», – сказала вона.

Розв'язання питання щодо перевірок у Босфорі, вважає політологиня, дозволить повернутися до питання долучення портів Миколаєва до зернової угоди.

Знімок на обкладинці: порт у Миколаєві. Фото: promir.info

Тэги:

Приєднуйтеся до нас:
Telegram-канал «Херсонська Гривна»
Google News
Більше матеріалів