Ліфтова демократія в Херсоні: хочу - їжджу по картці, хочу-за готівку

Ліфтова демократія в Херсоні: хочу - їжджу по картці, хочу-за готівку

Автор: Євген Веселов 21 Октября 2023 16:45

Від травня-червня 2023 року в багатоповерхівках Херсона запустили ліфти. На першому етапі поїздки відбувалися здебільшого за готівку, а зараз іде поступове повернення до карткової системи.

Цілком розповсюджена ситуація: пів будинку (мешканці частини під’їздів) їздять в ліфтах по картках, інші продовжують щомісячно здавати кошти з розрахунку з кожного, хто проживає на цей момент. Зазвичай їздити за картками чи ні, мешканці кожного під’їзду вирішують самостійно. Математика тут проста: на період військового стану ліфтовики пішли на те, щоби за обслуговування одного підйомника збирати від 1100 до 1500 грн на місяць. Тож кожен для себе рахує, кому як вигідніше: віддавати, наприклад, 60-70 грн з людини або сплачувати по 0,75-1 грн за кожну поїздку карткою. Причому ситуації дуже різні й залежать від кількості людей, які реально користуються послугою.

"У нас у під’їзді мешкають 39 людей. Поки що ми збираємо кошти на ліфт, але коли людей стане більше, то обов’язково перейдемо на картки, як раніше. Так нам вигідніше: є поїздки – їдеш, немає – топай пішки. По картках підприємство, що обслуговує ліфти, отримує більше. Одна поїздка - одна гривня. Якщо раз на день користуватися, то це 60 грн на місяць. Якщо 60 грн з людини на 39 людей, уже більше 2 тисяч грн буде виходити, а збираємо зараз готівкою 1500 грн на місяць. Ліфтовим організаціям теж вигідні картки", - розповідає херсонка Оксана.

Її точку зору не поділяє один з операторів ринку. Їх, до речі, у Херсоні, як і до великої війни, декілька, і команди всі знайомі, хоча фірми зараз і мають інші назви. Зокрема, з'явилися нові - через те, що власниця «Херсонліфту» Олена Дмитрук виявилася зрадницею. 

За інформацією Херсонської міської військової адміністрації, наданої на запит “Гривни”, “наразі в Херсоні проводять діяльність три спеціалізовані ліфтові організації, а саме: ТОВ “Херсонська ліфтова компанія” (реєстрація - м. Харків), ТОВ “ХХІ сторіччя-Херсонсервіс” (реєстрація - м. Херсон), ТОВ “Ліфтова Українська Компанія” (реєстрація - м. Київ)”.

"Нам не вигідно повністю переходити на картки, адже в під’їздах проживають максимум 5-8 родин. У тих будинках, які обслуговуємо, разом із головами ОСББ зробили заміри роботи ліфта. Вийшло на місяць 300-350 поїздок. Це 350 грн на місяць. Цих коштів недостатньо, аби покрити наші витрати на обслуговування, утримання аварійної служби. На період військового стану ми встановили вартість обслуговування одного ліфта на рівні 1100 грн на місяць. Це 50% від базової вартості. Зараз практикуємо два види оплати: 1100 грн без карток або картки та доплата 550 грн", - каже керівник компанії “ХХІ сторіччя-Херсонсервіс” Сурен Данелян.

Читайте також: Перейменування вулиць у Херсоні: коли засинав на Карбишева, а прокинувся на Каштановій

Натомість інші ліфтові організації охоче переходять на картки. Можливо, це пов’язано з бажанням закріпитися на ринку. Логіка в цьому є: зараз набрати клієнтів (ліфти на обслуговування) на вигідних умовах, тобто з вартістю поїздки в 1 грн, а потім підняти ціни. Ходять чутки, що оптимальною була б ціна в 3 грн за поїздку. Але, як нам офіційно прокоментували в міській адміністрації, поки лише “ТОВ “Херсонська ліфтова компанія” розглядає можливість збільшення ціни однієї поїздки до 1 грн з 1.11.2023, незважаючи на теж її збитковість. Вартість оплати за технічне обслуговування ліфта, за нарахування змінюватися не буде”.

"У нашому будинку 4 під’їзди без карток, інші – з картками. На період воєнного стану ми уклали договір, що будемо сплачувати по 1100 грн за кожен ліфт, вартість однієї поїздки 0,75 грн. Особисто я обрала варіант готівковий. У нас 17 людей в під’їзді користуються ліфтом, виходить по 65 грн з людини на місяць і безліміт поїздок. Поки нас це влаштовує, а як буде далі…" - каже Вікторія, яка опікується одним з ОСББ.

За інформацією ХМВА, “з моменту початку своєї роботи, враховуючи об’єктивні фактори, такі як запровадження воєнного стану в Україні, чисельність та платоспроможність населення Херсона, керівництвом ліфтових підприємств прийнято рішення про встановлення 50% знижки для населення, на період дії воєнного стану, від щомісячної розрахункової вартості технічного обслуговування ліфта.

Зруйноване машине відділення. Фото з відкритих джерел

На адресу ліфтових підприємств надходять звернення від голів ОСББ та жителів міста Херсона, з проханням надати можливість сплати вартості технічного обслуговування ліфта шляхом придбання ліфтових карток на ліфтах, обладнаних картоприймачами. За деякими адресами кількість квартир з мешканцями в під’їзді складає 2-3 квартири, у переважній більшості пенсіонерів, що суттєво ускладнює сплату щомісячної вартості технічного обслуговування ліфта, за нарахуванням.

Керівництвом ліфтових компаній було прийнято рішення щодо надання такої можливості населенню Херсона, за їхнім бажанням, на підставі рішення загальних зборів мешканців та згодою голів ОСББ, укладати договори на сплату вартості технічного обслуговування ліфтів шляхом придбання ліфтових карток. Прийняття рішення про оплату по нарахуванню або шляхом придбання ліфтових карток є виключним правом мешканців будинку. Згідно з укладеними договорами, на багатьох об’єктах оплата кожного під’їзду відрізняється від іншого, залежно від бажання мешканців окремого під’їзду, це регулюється додатковими угодами до договору. Розрахункова вартість однієї поїздки складає від 0,75 до 1 гривні”.

Читайте також: У Херсоні замість вибитих вікон – картинні галереї

Цікаво, що карткова система – це таке херсонське явище. Наприклад, у сусідньому Миколаєві вартість обслуговування ліфтів «зашита» у квартплату. І ніхто не хвилюється щодо поповнення карток, яке і в мирні часи доволі часто в Херсоні було проблемним. А зараз - тим паче.

Олексій живе в Таврійському мікрорайоні, ліфт у його будинку запустили, але із 1 жовтня - по картках. Так от, єдина каса їхнього поповнення працює з 8:30 то 14:30. Тобто саме тоді, коли працює і він. Не зручно! Доводиться просити знайомих. Чоловік каже, що краще б здавав гроші, якщо немає зараз можливості через те, що люди роз’їхалися, внести оплату за ліфт до тарифу квартплати. Поки люди не повернуться, це невигідно, адже додатково сплачувати за те, чим не користуєшся, ніхто не хоче. Люди взагалі погано за комунальні послуги сплачують, тож на підвищення тарифу ніхто не погодиться. 

Загалом ситуація з робочими ліфтами в місті, яке фактично на лінії фронту, доволі дивна. Звичайно, можна зрозуміти херсонців, яким важко підніматися на 8 чи 12 поверх. Але безпеку ніхто ж реально не може гарантувати.

У травні ми розповідали про дискусію, яка точилася навколо запуску ліфтів у Херсоні. Наразі вона повністю вичерпана: люди самі вирішують, чи потрібен їм ліфт чи ні. І найчастіше на це питання херсонці відповідають позитивно, попри обстріли.

Як запевнили нас у ХМВА, “технічне обслуговування та експлуатація ліфтів, щодо яких укладенні договори з ліфтовими організаціями, здійснюється на підставі та у відповідності до вимог НПАОП 0.00-1.02-08 «Правила будови та безпечної експлуатації ліфтів». До експлуатації допускаються ліфти лише за наявності дозвільних документів та відповідних відміток у технічній документації, після проведення регламентних робіт. Ліфти, у яких закінчився граничний термін експлуатації, до експлуатації не допускаються. У разі виникнення аварій та техногенних катастроф експлуатація ліфта продовжується лише за наявності позитивного висновку за результатами позачергового технічного огляду”.

Але є й інша проблема. За мирних часів у місті діяла програма підтримки ліфтів, через яку з міського бюджету виділялися кошти на капітальні ремонти та обстеження підйомників. Було багато нарікань на справедливість цієї програми, адже деякі будинки постійно ставали її учасниками, а деякі робили все за рахунок мешканців. Корупційні скандали лунали постійно. Але тоді хоч щось робилося.

Зараз програма не діє, але ліфти працюють. Перед запуском їх обстежують, але коштів на те, щоб нормально ремонтувати, немає ані в ліфтовиків, ані в ОСББ, ані в людей. Бо людей теж немає, як і грошей у них. Додайте до цього зруйновані через обстріли машинні відділення, розграбовані підйомники, затопленні шахти ліфтів у мікрорайоні Корабел, ліфти, які потребують капітального ремонту за віком - і стає зрозумілим масштаб проблеми. Він величезний, але зараз займатися ліфтами не на часі, а коли стане на часі (ми ж усі віримо в Перемогу), то відновлення ліфтового господарства коштуватиме вже не десятки мільйонів, як це було до повномасштабної війни, а сотні…

Публікацію здійснено за підтримки Асоціації «Незалежні регіональні видавці України» в рамках реалізації проєкту Хаб підтримки регіональних медіа. Погляди авторів не обов'язково збігаються з офіційною позицією партнерів

Тэги:

Приєднуйтеся до нас:
Telegram-канал «Херсонська Гривна»
Google News
Більше матеріалів