Потроху, але йде покращення: начальниця херсонського Управління транспорту дала своє перше інтерв'ю

Автор: Юрій Лобачов 15 Октября 2019 18:50

Очільниця Управління транспортної, дорожньої інфраструктури та зв’язку Херсонської міської ради Марина Віркун дала своє перше публічне інтерв’ю. Херсонцям чиновниця запам’яталася транспортними колапсами та підвищеннями тарифів на проїзд у маршрутках. Один з таких призвів до масових акцій протесту у міськраді та написання Мариною Віркун заяви про звільнення. Але через деякий час, суд поновив її на посаді. Варто зазначити, що в роботі чиновниці є й позитивні моменти. Зокрема, робота громади та профільних спеціалістів по оптимізації маршрутної мережі Херсоне, яку, нажаль, досі не почали впроваджувати в повній мірі.

Про громадський транспорт, перевізників та їхню роботу, нічний тариф та багато іншого читайте або дивіться на сайті «Гривна».

– Коли готувалися до інтерв’ю з вами, хотіли запитати у людей в соцмережах, як вони оцінюють стан міського громадського транспорту. Я впевнений, що всі сказали, що все погано. Як ви оцінюєте, як чиновник та як проста херсонка, стан транспортної інфраструктури міста?

– Інфраструктура транспортна разом із дорожньою інфраструктурою бажає кращого. Вона бажає стратегічного розвитку. Потрібно чітке планування. Не сьогодні ж стало погано. Такий стан накопичується і проблема за один раз не вирішується. Все потрібно робити комплексно. Нас, буває, не дуже часто чують, коли потрібно це робити вчасно. Тому на сьогодні є багато проблем, які накопичуються. Потрібна велика стратегія нашому місту, що вони вирішувалися комплексно.

На сьогодні ми вже розпочали цю роботу разом із громадськістю, і впевнено крокуємо вперед. Будемо потрошки наводити порядок, що у нашому місті стало краще. Особливо у громадському транспорті.

– Ви сказали, що все не робиться за один день. Але ви вже на посаді майже два роки, з перервою. Зараз не беремо закупівлю нових автобусів. Наскільки я знаю, договір вже підписаний. Загальний стан погіршується. Підвищили тариф, ввели нічний. Я особисто не бачу змін на краще, як і містяни. Тобто за два роки щось можна було зробити. Що саме було зроблено? Може херсонці того не бачать.

– Я коли прийшла на посаду, я ж не отримала одразу сто нових тролейбусів, сто нових низькополих автобусів. Я прийшла в управління, де не було програми розвитку, де не було штату працівників. Ми працювали лише півроку, щоб знайти спеціалістів, які б могла писати відповіді на скарги, робити перевірки, програми, аналізувати, проводити певну роботу. Тому що, в штаті відділу транспорту є керівник і два працівника на весь цей напрямок нашого міста, куди входять не тільки автобуси. Це дуже важко.

Не було програм. Треба було починати все з початку, все аналізувати та співпрацювати. Ми включили оновлення транспорту. За цей період у нас з’явилося в місті 8 тролейбусів. Ми слухали громадськість, їхні пропозиції. Все потроху напрацьовується. Дуже важно. Інколи нас чують, інколи – ні. Але ми в цьому напрямку працюємо.

Зараз разом із громадськістю доносимо до наших депутатів, що кредитну програму на тролейбуси треба реалізувати. Ми вже на останніх етапах реалізації цього проекту. Я думаю, що в середу буде позачергова сесія, де вирішуватиметься основний крок – гарантії міської влади для отримання кредиту від ЄБРР.

– Про громадськість ми поговоримо трохи окремо. Я так розумію, що це ваше перше інтерв’ю. Тому будемо повертатися назад у часі. За час вашої роботи було два таких транспортних колапси, коли перевізники не вийшли на маршрути. Другий вже повів за собою вашу заяву про звільнення.

– На мою думку, це була певна провокація. Не дуже хочу це коментувати. В мою сторону це відрізнилось не дуже добре. Але ми ситуацію проаналізували і зробили певні висновки. Тому ми рухаємося далі для покращення. Як я прийшла на свою посаду, ми прописали програму. Я не кажу, що вона ідеальна. Ми вчимося. Хочемо зробити як краще. Обов’язково будемо слухати всіх. Якщо щось, поправляйте нас. Ми ж не всі ідеальні.

Це не значить, що ми сьогодні зробили так, і не буде по-іншому. Щодо транспорту, як я вважаю, робота тролейбусів покращилася. З’явився новий транспорт, робота по графіку. Але це більше досягнення комунального підприємства «Херсонелектротранс». З моєї сторони – з’явився новий перевізник, який завів автобуси середньої місткості на 38-му маршруті. Я не кажу, що він працює ідеально, але вже працює 20 автобусів, які з’єднують два мікрорайони і центр міста. Ми працюємо на налагодження роботи комунального транспорту. Є дуже багато кроків. Але дуже не вистачає кількості спеціалістів для командної роботи.

– Ви сказали про висновки. Які саме? Та чи понесли якусь відповідальність перевізники за саботаж? Зокрема, комунальний перевізник, який тоді саботував роботу окремих маршрутів.

– Мене не було півроку. Якщо б я залишилась, то була б проведена певна процедура, був бі певний результат.

– Це другий колапс. А перший? Коли влада гралася з тарифами, знизила рішенням міської ради до 2 гривень для автобусів, та 1,25 для тролейбусів.

– Мені більше запам’ятався другий. Я думаю, що замінити наших перевізників немає ким. В першу чергу потрібно розвивати комунальний транспорт, щоб він робив конкуренцію. На сьогодні, щоб вигнати близько 150 машин з нашого міста, сказати, що вони не вийдуть на маршрути, а люди скажуть, що нам треба на чомусь їхати. Тому треба це до уваги.

Але відділ транспорту щомісяця робить графіки, перевірки. Ми виїжджаємо на маршрути, фіксуємо, що транспорт в незадовільному стані. Кажемо, що цей транспорт не виїжджає на маршрут. Дві людини не можуть за один день перевірити 300 автобусів. Скарги людей ми враховуємо, перевіряємо. Так само і скарги на водіїв. Він відстороняється на деякий час. Якщо все ж таки він не зрозумів, що порушив, то він звільняється. Дуже велика проблема в нашому місті – це кадри. Не вистачає кваліфікованих кадрів.

– Я почув таку позицію. Найчастіше таку позицію займає й наш міський очільник Володимир Миколаєнко, який каже: «А хто ж тоді буде працювати?». Чому б не подивитися на ситуацію з іншого боку? Якщо у перевізника не буде маршрутів, то не буде й роботи. Він просто поставить свої автобуси в гараж.

– Давайте наведено приклад. Перевізник погано обслуговував маршрути 38-й та 34-й. Приватна фірма «МИС». Я побачила, що зайшла заявка від іншого перевізника. Є кількість автобусів, готовий зайти на маршрут. Я берусь за порушення графіку, недостатню кількість автобусів, припинення роботи на вихідних. Я розриваю два договори. На один маршрут новій перевізник заходить, а інший два роки не працює взагалі. Йшли скарги, дуже багато.

Я йду к іншим перевізниками, але вони не хочуть працювати, кажуть, що не рентабельно. Навіть наше комунальне підприємство каже, що не вистачає транспорту щоби забезпечити цей напрямок. Сьогодні жителі селища Зеленівка скаржаться, що не вистачає тих 4 автобусів, які роблять 30-40 рейсів на день. Але якщо я скажу, що завтра приватне підприємство «Союз-Авто» не виїжджає, то туди ніхто не поїде працювати. Там працював і «Корнет», і обласні перевізники, і Присяжний там працював. Всі відмовляються туди іти працювати. А поставити маленькі автобуси – це дуже небезпечно для мешканців селища.

– До речі, 34-й маршрут запрацював. Я бачив особисто. Це новий перевізник – ФОП Самойленко.

– Він працював у нашому місті, просто на маршрутах іншого перевізника. В нього свої власні автобуси, він зробив ліцензію та вирішив спробувати себе в роботі. Він брав участь у конкурсі, отримав рекомендації, щоб із ним заключити договір.

– Скільки було заявок на 34-й маршрут? Бо на сайті міськради не було опубліковано протоколу конкурсну.

– Лише один перевізник заявився на цей маршрут.

– У соцмережах почали з’являтися фото із цими маршрутками. Ми перевірили, що ліцензія транспортна в одного з них записана на ПФ «МИС».

– Я бачила статтю на сайті «Гривна» та перевірила цю інформацію. Було проінформовано Чорноморське регіональне управління Укртрансбезпеки про автобуси, які будуть працювати згідно виданої ліцензії. Я вам скажу, що на сьогодні просто не внесені зміни до бази. Але у перевізника є ліцензія, він здав карточки з приватної фірми «МИС» та пішов працювати на себе. Просто не помінялося в електронному виді.

– Питання про громадськість, яка долучилася минулого року, здається, чи ще раніше.

– В них вже давно був проект розвитку велосипедної інфраструктури у місті. Ми познайомилися й почали працювати не лише в цьому напрямку, а й в напрямку громадського транспорту в цілому. Я зрозуміла, що потрібна їх думка і аналіз дії для реалізацію певних проекті у нашому місті.

– Вони працювали над новою транспортною мережею у місті. Але з їхніх рекомендацій було використано лише одну – підвищення тарифу до 6 гривень. У проекті рішення так і було вказано, що за рекомендаціями робочої групи. Чому інші рекомендації наразі не застосовуються? І, якщо хто не знає, то передувала ще робота Херсонського національного технічного університету, оплачена бюджетним коштом. Чому той проект не реалізувався, а лежить десь на полиці? Козаков навіть сказав: «Бред студенты сделали».

– Аналіз оптимізації маршрутної мережі робився в 16-му році, де була інша кількість автобусів, напрямки більше обслуговувались, робився як рекомендація, що потрібно підходити з наукової точки зору. Ми її презентували в міській раді. Далі ми залучили громадськість. Проаналізували роботу і зрозуміли, що її потрібно доопрацювати. Робота йшла півроку, починаючи з 18-го. Потім ми її також презентували.

Підвищення тарифу було з певними вимогами. З цією вартістю ми можемо лише побачити ремонт транспорту та відслідковування його онлайн. А щоб далі розвивати його цей напрямок, там коштів в цьому тарифі не закладено. Ми сьогодні працюємо й кажемо, що транспорт потрібно міняти. Сьогодні тенденції ринку та законодавство диктують, що потрібно покращити умови надання послуг пасажирських перевезень. Ми зараз підключились до третього проекту – тролейбусного. Я думаю, що ми спільно об’єднаємо всі ці проекти, та врахуємо наукову роботу Херсонського національного технічного університету. Там є певний аналіз. Цифри, звичайно, там застарілі, але їх можна взяти за основу.

Надалі ми візьмемо пропозиції громадськості щодо тролейбусної мережі. Можливо, ми ще раз проведемо якийсь підрахунок пасажиро потоку в нашому місті. Зрозуміло, що кошти на це нам ніхто не виділить. Тому знову будемо просити допомогу у громадськості. Ми тоді будемо знати, що це точні цифри, їх ніхто не підтасував, ніхто не змовився. Ми об’єднаємо ці проекти, але загадувати час я не хочу. Роботу ХНТУ ніхто не забув. Вона лежить у мене на столі, ніде не схована. Я також в ній приймала участь, нас консультували. Тому, до речі, я вирішила отримати вищу освіту в напрямку транспорту.

– Програма «Таємний пасажир» про яку ви казали, точні цифри. Ви впевнені, що це будуть точні цифри? Ви самі розумієте, що таке аналіз пасажиропотоку і як він робиться. Це комплексна робота.

– Це комплексна робота. Але, якщо ви розумієте, вона може робитися вибірково. Підрахунок пасажиропотоку має робитися обов’язково хоча б два рази на рік. Все залежить від кількості людей. Перший раз ми вибірково рахували пасажиропотік на всіх маршрутах, але не в усіх маршрутках через кількість людей. Записались 25 чоловік. Прийшло лише 17. Коли ми розмовляли про вечірній час, робили другий підрахунок пасажиропотоку, щоб ми розуміли скільки людей користуються транспортом, зробити нічні маршрути. Бо на сьогодні є вимога, що увесь транспорт повинен працювати до 24-ї години. Але є такі райони спальні, де не потрібен весь транспорт до 24-ї години.

– Чи не здається вам, що цю акцію «Таємний пасажир» можуть використовувати самі перевізники щоб показати, що в нас зменшується пасажиропотік? Тому потрібно підвищувати тарифи. Останній раз я особисто бачив на презентації схеми оптимізації маршрутної мережі двох людей, яких я вже знаю не те що візуально, а навіть прізвища, коли їм подякували за участь у «Таємному пасажирі». Але раніше ці люди радувались підвищенню тарифів, кричали «Не чіпайте маршрутки» та навіть кидалися на активістів, зокрема на тих, хто співпрацює з вами.

– Щоб розуміти кількість перевезених пасажирів, я думаю, що ми ще раз проведемо підрахунок пасажиропотоку. Це більше проводить громадськість. В нас є громадська організація «Транспортний контроль», є ініціативна група. Дмитро Карлюка розробив відповідну інструкцію, збирає анкетні дані, підписи кожного учасника, хто виявляє бажання брати участь в підрахунку пасажиропотоку, що він дає достовірні дані.

– Ви ж розумієте, що це просто папірець?

– Я розумію, що це ніхто не перевірить. Але факт є, громадськість приймає участь, дають свої дані. Приблизно ми можемо розуміти, так це чи ні. Ми розуміємо, найбільш вигідно встановити систему електронного білету, валідатори. Ми будемо бачити пільгових пасажирів, кількість пасажирів в певний період. Це перспектива для нашого міста. Також буде автоматично підрахований пасажиропотік, як в автобусах, так і у тролейбусах по всім напрямкам.

– А чому б не внести аналіз пасажиропотоків в програму розвитку транспорту? Щоб це зробити комплексно та залучити спеціалістів.

– Щоб внести ці зміни, нам потрібно розуміти, що на це буде фінансування. На сьогодні ми не внесли, бо немає гарантії на фінансування. Але я врахую ваші пропозиції.

– А чому б ні? Залишки в бюджеті завжди є. Останній раз перерозподілили грубо кажучи 50 мільйонів гривень, 11 з яких віддали «Херсонелектротрансу» як компенсацію пільгових перевезень. До речі, про білетики. Казали, щоб люди брали білети, водії їх мають давати. Здається клаптик паперу, але важливий. По-перше, це страхування пасажира. По-друге, це документ суворої звітності, який показує скільки людей перевезено за певний період часу., тобто контроль пасажиропотоку та грошових коштів. Але цього немає. Водії працюють на так званому плані. Та підвищення тарифів на проїзд веде лише до збільшення розміру плану. Чому перевізники, зокрема комунальний, не хочуть виходити з тіні? Чи є якість кроки для виведення їх звідти?

– Ми над цим почали працювати. Тісно співпрацюємо з контролюючими органами. Останній рік перевірок показав, що у водіїв з’явилися відповідні білети, видається їм відповідний лист обліку, де вони повинні заповнити з яким білетом виїжджають на лінію, скільки зроблено рейсів, та яким білетом закінчили роботу. Якщо у них відсутній відповідний документ, то вони отримують штраф від контролюючих органів. Під час перевірок, такі документи у водіїв є. Але на практиці обов’язкове видавання пасажирам білетів – це його відволікання та займання часу.

– Відволікання від чого? Від стояння на зупинці?

– Я часто користуюся громадським транспортом і бачу, що часто люди оплачують проїзд під час руху, водій повертається, відволікається. Це комплексне питання, вирішення якого потребує часу. А вирішення – перехід на електронний білет. Закордоном працюють наші водії і кажуть, що вони просто сідають за кермо і їдуть, знають свій час, на якій зупинці і коли повинні бути, не отримують готівки, не мають білетів, не заповнюють ніякі документи. Просто їдуть по графіку, який отримали. Ми будемо рухатися в цьому напрямку.

– Як дають фірми-перевізники дані про кількість перевезених пасажирів?

– Я не можу стовідсотково сказати, що дані, які вони подають, правдиві. Але звітність є. Потрібно перевіряти.

– Поясню, чому я це запитав. Коли з’явилася програма розвитку транспорту, там була наведена статистика за три роки, де були дані про кількість перевезених пасажирів автомобільним громадським транспортом. Якщо цифри порівняти зі звітом комунального перевізника «ХКТС», то побачимо, що маючи 1\5 від усіх маршрутів і тариф тоді 3 гривні, він перевіз 1\10 від усієї кількості пасажирів та отримав 300 тисяч чистого прибутку. Порахувавши, можна побачити, що інші приватні перевізники отримали 100 мільйонів гривень доходу. В цей же час дохід «ХКТС» склав всього 2 мільйони грубо кажучи. Це офіційна статистика. Скільки приватні отримали прибутку, ніхто не знає. Але всі ходять та кажуть, що грошей нема.

– Коли ми писали програму, робили запити до управління статистики, щоб отримати кількість перевезених пасажирів всіма перевізниками. Тому, думаю, вашу інформацію треба ще опрацювати та проаналізувати.

– Часто користуєтесь маршрутками або тролейбусами?

– У вихідні. Або, коли потрібно, в робочий час. Додому повертаюся на громадському транспорті.

– Білетик берете?

– Не завжди.

– Чому? Зміни ж потрібно починати з себе.

– Візьму до уваги.

– Просте питання, яке турбує херсонців. Чому немає маршруток після сьомої вечора? Нічний тариф є, а транспорту немає.

– Добре, що нас почули перевізники, та запрацював онлайн доступ до відслідковування транспорту. Скажу чесно, що перевіряю о восьмій годині, о дев’ятій та о десятій кількість автобусів на маршрутах. Не скажу, що вони є на всіх маршрутах. Але після сьомої транспорт є. Найбільш якісно працює у вечірній час комунальний транспорт - №5, 17, 14. Ми працюємо. Робимо запити, звернення. Диспетчерська служба кожного ранку подає мені звіти. Щочетверга в мене нарада з перевізниками. На порушення я відправляю їм листи з вимогою до виконання.

Друга проблема – в нас в місті відсутня друга зміна водіїв, які повинні працювати дев’ять годин. Ми ж розуміємо, що вони вийшли на маршрути о п’ятій та о четвертій годині. Це питання ми аналізуємо, переглядаємо розклади. Проводимо роботу. З кожним днем все покращується частково. Потроху, але йде покращення.

Чи є покращення? На це питання мають відповісти херсонці, які щоденно користуються громадським транспортом та бачать реальний стан речей. Зрозуміло, що будь-який чиновник відкрито не розкаже про реальний стан справ. А тим паче, якщо він керує таким проблемним управлінням. Звісно, що далі була розмова «за кадром», яка була більш цікавою. На мою думку, протистояння між управлінням та перевізниками має місце бути. Можливо, саме це й стало причинами транспортних колапсів та саботування змін на краще. Але в будь-якому випадку, керівництво міста на те й керівництво, щоб вирішувати проблемні питання, працювати на людей, а не на лобіювання приватних інтересів.

Тэги:

Приєднуйтеся до нас:
Telegram-канал «Херсонська Гривна»
Google News
Більше матеріалів