
У рубриці «Так ми жили» пропонуємо читачам пригадати, яким було наше життя в різні роки до повномасштабного вторгнення РФ. Далі – про історичний міст Херсонщини у Бериславському районі.
Нагадаємо, що майже всі фото, які ми публікуємо в рубриці «Так ми жили», свого часу були надруковані в газетах «Гривна» та «Суботній випуск». Це плівкові світлини, їхній автор – наш журналіст Анатолій Андрєєв. Окрім новин зі спортивного життя Херсонщини, він також приносив до редакції цікаві фотосюжети як з Херсона, так і з районів області.
Оскільки автор їздив по області виключно велосипедом, дорога стала окремим персонажем його численних фотосюжетів. Шлях часто пролягав і через мости. На жаль, частина з переправ, що потрапили в кадр журналіста, знищена російськими окупантами. Саме така доля спіткала й старовинний залізний міст біля Тягинки.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Так ми жили: куди ведуть дороги Херсонщини (фото)
Багата історія мосту
На головній світлині – залізний міст через річку Тягинка поблизу села Тягинка Бериславського району, початок 2000-х років.
За інформацією херсонського краєзнавця та науковця Олексія Макієнка, цей міст збудований на початку 1900-х років за проєктом та коштом Херсонського повітового земства. Будівельні роботи проводила контора М. Доктора та Л. Вільшанського. Переправу прийняли в експлуатацію 25 листопада 1901 року. Спорудження металевого мосту обійшлося земству в 25 тисяч рублів.
Водночас на сайті Тягинської громади повідомляють, що перші спогади про цей міст були відомі ще у XVIII столітті. Спочатку переправа була споруджена з дерева.
На березі біля мосту збереглися фрагменти стін давньої фортеці Тягин XIV століття, яку вважали бастіоном на південному кордоні Великого князівства Литовського.
Під час Другої світової війни міст зруйнували німецькі окупанти при відступі. У мирний час, приблизно у 1948-49 роках, переправу відновили – на кам’яні опори, що вціліли, були встановлені залізні секції. Причому ці секції є залишками старого Антонівського залізничного мосту, який у 1943 році побудували поблизу Херсона німці, а за 2 місяці підірвали його.
Переправою біля Тягинки припинили користуватися у 1971 році, ідеться на сайті громади. Саме тоді був побудований новий міст, що з’єднав Тягинку з Херсоном. А старий міст біля села мав лише місцеве значення.

Дорожній знак біля нового мосту поблизу Тягинки сповіщає, де знаходиться стара історична переправа. Фото Анатолія Андрєєва
Вдруге міст підірвали вже російські окупанти в листопаді 2022 року, відступаючи з правобережної Херсонщини. На фото видно, що ворог підірвав одну з давніх кам’яних опор, тому проліт разом із залізними секціями упав у воду:

Фото з інтернету/local-traveler.com
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Зруйновані мости вільної правобережної Херсонщини
Міст – герой сучасного фільму
Певний час вважалося, що саме цей міст потрапив у кадр відомого фільму 1966 року «Невловимі месники», де потяг проходить по мосту, що палає. Однак це хибне твердження, адже залізниці в Тягинці ніколи не було. Той кадр знімали теж на Херсонщині, але під Новою Каховкою. Про це збереглися і свідчення акторів, пише видання Local Travel.
Водночас залізний міст біля Тягинки таки став героєм кіно. У 2017 році тут проходили зйомки українського фільму «Позивний “Бандерас”» про війну на Донбасі. Переправу знімали і в натуральному вигляді з поржавілими опорами, і у відновленому. Для цього міст пофарбували у світлий колір. Реставрацію виконали силами Тягинської громади.

Кадр із фільму «Позивний “Бандерас”» з мостом біля Тягинки. Фото: local-traveler.com
Тягинський залізний міст є пам’яткою культурної спадщини України. Тож сподіваємось на його повторне відновлення після війни.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: «Люди, на жаль, досиділися»: начальник Тягинської СВА особисто виїжджає на евакуацію селян
Головна світлина з архіву Анатолія Андрєєва