Щонайменше 7 автобусів Ataman А092H6, викрадених у Херсоні в листопаді 2022 року, росіяни використовують як так звані «мобільні соціальні офіси». А загалом технічним станом захопленого транспорту окупанти не переймаються – він для них, як витратний матеріал. Нагадаємо, нещодавно викрадені загарбниками пасажирські автобуси та комунальна спецтехніка з Херсона «засвітилися» на території колишнього Генічеського морського порту.
Проаналізувавши підконтрольні окупантам медіа-ресурси, Центр журналістських розслідувань NikCenter віднайшов загалом 7 автобусів. Їх застосовують як «мобільні соціальні офіси» й транспорт для організованої окупантами «евакуації» цивільного населення із загарбаної росіянами частини Херсонської області, з 15-кілометрової зони вздовж Дніпра.
Викрадені в Херсоні автобуси – у Новій Каховці. Усі фото: nikcenter.org
На всіх 7 автобусах, які «засвітилися» на фото чи на відео в підконтрольних окупантам медіа, – українські номери. Вони чомусь зберігаються навіть при тому, що зараз загарбники примушують підприємства, організації, а також приватних автовласників реєструвати транспорт «за російськими нормативами» та змінювати номери на російські.
Жителі окупованої частини Херсонщини кажуть, що практично весь службовий транспорт структур окупаційної влади – з російськими номерами. А ці автобуси – досі з українськими.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Іспанія подарувала Херсону 32 автобуси, які стануть на маршрути громадського транспорту міста
Які автобуси використовують окупанти
На фото й відео, оприлюднених окупантами та колаборантами – автобуси з такими державними номерами: ВТ4492СР, СА0818КС, СА0813КС, СА6581ІА, ВТ4496СР, СА0819КС, СА6569ІА.
За даними моніторингу відкритих джерел стало відомо, що всі вони зареєстровані не в Херсоні, а в Києві, у Солом’янському районі столиці. Там зареєстровані й інші херсонські автобуси Ataman, бо вони були придбані в лізинг, і тому формально є власністю лізингодавця, а міське комунальне підприємство «Херсонкоммунтранссервіс» лише користувалося автобусами. На баланс підприємства вони перейшли би після внесення всіх платежів.
Але наприкінці листопада 2022 року 30 нових автобусів загальною вартістю 60 млн 200 тис. грн, взятих у лізинг на 5 років, були викрадені російськими окупантами.
Наразі відомо про долю 7 машин, які використовуються як «мобільні соціальні офіси». Ці автобуси колесять по всій окупованій частині Херсонської області. Причому відвідують і райони, де дороги придатні хіба що для всюдиходів.
І це про тому, що Ataman А092H6, судячи з інформації про нього у відкритих джерелах, – міський низькопідлоговий автобус. Тобто придатний для використання бажано в умовах міста, де дорогі – заасфальтовані, а їзда не має нічого спільного з подоланням перешкод.
Мабуть, тому окупаційна влада й не переймається перереєстрацією автобусів, що вони для неї – витратний матеріал. До того ж, здобуті шляхом мародерства, тобто нічого не коштували.
«Зрадницькі» номери
Із 7 автобусів, які потрапляли в кадр, два фігурували в медіа й раніше, до повномасштабного російського вторгнення та окупації Херсона. Це автобуси з номерами СА6581ІА та СА6869ІА.
Вони є в кадрі й на фото та відео, знятих на підконтрольних окупантам територіях, і також потрапляли в кадр ще в Херсоні до повномасштабного російського вторгнення і окупації.
Автобус – на тимчасово підконтрольній окупантам частині Херсонщини
Цей же автобус – у сюжеті «Суспільного», знятому до окупації Херсона
А це – ще один викрадений автобус
Цей же автобус – ще в Херсоні
Щодо всіх інших автобусів, то також немає сумніву, що вони – саме ті, які були викрадені в Херсоні. Номерні знаки автобусів мають серії СА і ВТ, не дуже відрізняються цифрові значення. Тобто є всі ознаки того, що автобуси реєструвалися практично одночасно.
У пресслужбі Головного управління Нацполіції України в Херсонській області відповіли, що не знають, чи є кримінальне провадження стосовно викрадення росіянами в Херсоні 30 комунальних автобусів.
«Мародерство, вчинене за участі військових російської армії, відноситься до воєнних злочинів. Тому справа, ймовірно, буде розслідуватися спільно СБУ і військовою прокуратурою», – сказав керівник прес-служби Андрій Кований.
Щодо сплати лізингових платежів, то в березні 2023 року голова військової адміністрації Херсонської міської громади Роман Мрочко видав розпорядження про відтермінування внесення платежів. Виплату безпосередньо вартості автобусів і всіх комісій, зокрема й за прострочку, перенесли на пів року. Граничний термін сплати – серпень 2023 року.
В’ячеслав Гусаков, Центр журналістських розслідувань NikCenter
Тэги: