Багато хто стикався з ситуацією: приходиш у ЦНАП чи інший держорган, а там говорять: «Принесіть ще якийсь папірець», хоча документи є державних реєстрах, або взагалі відмовляють у послузі.
Пропонуємо розібратися, які права має кожен українець при отриманні адміністративних послуг і як діяти у випадках відмови. Роз’яснення щодо цього опублікували на сайті Міністерства цифрової трансформації.
У Мінцифрі наголошують, що в Україні діє Закон «Про адміністративну процедуру», що покликаний захищати права громадян у відносинах з органами держвлади та місцевого самоврядування, зокрема у ЦНАПах. Закон закріплює в Україні європейський підхід: держава має бути партнером громадянина, а не контролером.
Далі – роз’яснення Мінцифри та відповіді на питання щодо паперових документів, відмови у отрманні послуги та поданні скарги.
Вимагають паперовий документ, який є в Дії, чи це ОК?
Ні. Орган не має права вимагати від вас документи, які вже є в публічних реєстрах. Наприклад: свідоцтво про народження, витяг про місце проживання чи картка платника податків. Посадовець повинен самостійно отримати ці дані з реєстрів.
Відмовляють у послузі. Чи повинні пояснити причину?
Обов’язково. Будь-яке негативне рішення повинно містити зрозуміле обґрунтування. Якщо його немає, таке рішення можна легко скасувати при оскарженні.
До того ж перед ухваленням негативного рішення орган зобов’язаний дати вам можливість пояснити позицію, надати документи або докази.
Як дізнатися, куди подавати скаргу?
Орган зобов’язаний вказати в рішенні порядок оскарження: куди звертатися і в які строки.
Крім того, дія рішення за вашим клопотанням зупиняється на час розгляду скарги (за винятками, визначеними спеціальними законами).
Фото з сайту Мінцифри









