Перший дзвоник в умовах війни: як підготувалися та працюватимуть навчальні заклади Херсонщини
Херсонська освіта та освітяни – незламні у війні! Саме під таким гаслом школи Херсонщини з 1 вересня розпочинають 2022-2023 навчальний рік для бажаючих отримувати знання за українською програмою.
Через повномасштабне вторгнення та тимчасову окупацію Херсонської області навчання відбуватиметься в дистанційному форматі або екстерном. А ось навчатимуть херсонців ті вчителі, які виїхали з тимчасово окупованої Херсонщини. При цьому, жодного гуманітарного коридору для педагогів та і всіх жителів області за 6 місяців вторгнення не було.
Діти мають вчитися!
Такої думки дотримуються і представники влади, і управлінь освіти. Тож, попри всі складнощі, пов’язані з тимчасовою окупацією Херсонської області, обласна система освіти спрацювала максимально ефективно. Майже 45 тисяч учнів (а це половина дітей шкільного віку, які були зареєстровані на Херсонщині на 2021-2022 навчальний рік) продовжать навчання дистанційно за українськими стандартами в освітній мережі.
“Найголовніше в новій системі – безпека вчителів та учнів, а також збереження принципу безперервності освіти. Діти – наше майбутнє, і наш обов’язок забезпечити їм можливість бути в майбутньому конкурентними та успішними на ринку праці, а для цього вони мають отримувати якісну освіту сьогодні», – наголошує перший заступник голови Херсонської обласної ради Юрій Соболевський.
Наразі школи Херсона пропонують учням, які погоджуються навчатися за українською програмою та не змінили освітній заклад, три форми: дистанційна, екстернатна та сімейна. До шкіл обласного центру подали заяви та зареєстровано 29 416 учнів. Частина з них на підконтрольній території України та за кордоном. Освітній процес за державними стандартами забезпечують 1257 педагогів, які виїхали з окупованого Херсона.
“Кожен заклад відпрацьовує організаційні питання індивідуально з батьками школярів. Вони мають самі обрати заклад для своєї дитини та визначитися з формою навчання. Також батьки повинні були направити заяву на електронну адресу закладу освіти і чекати інструкції від класного керівника. У разі відсутності зворотнього зв’язку із закладом освіти батьки можуть подати заяву на електронну адресу управління освіти. Батькам учнів 9-11 класів і дітей, які виїхали за кордон, радимо обрати екстернат», – каже т.в.о. голови Херсонської міської ради Галина Лугова.
Крім того, херсонські заклади загальної середньої освіти на період воєнного стану об’єднуються на єдиній освітній платформі. Наприклад, на освітній платформі школи №4 працюватиме НВК №33. На світній платформі школи № 5 працюватиме школа №46. На освітній платформі гімназії №6 працюватимуть заклади освіти №№15, 20, 30. Йдеться про 1-7 класи.
А ось у Скадовській громаді 1 вересня розпочнуть свою роботу в дистанційному режимі 6 закладів, а решта 5 шкіл підуть на простій. Учні з закладів, що не відкриваються мають змогу навчатися в іншому закладі громади. Таку ж змогу мають і учні інших громад, незалежно від місця свого перебування.
“Цього року процес дистанційної освіти буде відбуватися на повністю новому програмному забезпеченні. В цьому нам допомогла львівська ІТ компанія Lionwood.Software. Вони розробили платформу «Навчання і Технологіі». Портал «Твоя цифрова освіта» дає можливості вести електронні журнали, контролювати успішність та відвідування учнями занять, забезпечує якісну комунікацію школа – вчитель – учень – батьки, має власну відеоплатформу для онлайн занять та багато інших цікавинок, які зроблять процес дистанційної освіти більш зручним та доступним. Все що стосується шкільної освіти – буде на одній платформі», – розповідає Скадовський міський голова Олександр Яковлєв.
Ми готові надавати знання!
Херсонська гімназія №6 стала осередком для вчителів трьох навчальних закладів. Так, директорці підпорядковуються вчителі НВК №15, Херсонської спеціалізованої школи №30, а також Херсонської багатопрофільної гімназії №20.
Зі слів вчительки молодших класів однієї з вищевказаних шкіл Єлизавети, так сталося через те, що їх директорка не змогла виїхати на підконтрольну територію. Але це не стане на заваді надання знань учням.
“Нас під’єднали до іншої школи, але ми працюватимемо як і раніше – українська програма, Google-клас, уроки та завдання. До мене приєднали ще один клас, тобто у мене наразі 50 дітей в класі. Через війну 26 дітей виїхало за кордон. Думаю, проблем для дітей не буде, адже вся система їм знайома, ми її випробували під час карантинів Covid-19. Маємо подужати», – каже вчителька Єлизавета.
Що стосується форми навчання, то все залежить від того, чи здобуватиме дитина подвійну освіту, знаходячись в іншому регіоні чи країні Європейського Союзу. Тож розробили два варіанти.
“Якщо це діти в Україні чи за кордоном і вони не хочуть здобувати освіту в інших закладах, то уроки починаються з 10:30 в Google-класі. Там і онлайн-зустрічі, і обговорення матеріалу, і виконання завдань. Якщо ж діти в окупації або обрали для себе подвійне навчання, то ми маємо записати на відео та надіслати уроки, де просто та доступно розповідатимемо якусь певну тему. А також до цих уроків додаватимуться інтерактивні завдання, що діти обов’язково мають виконати і надіслати нам. Якщо ж теми складні, то будемо підлаштовуватися під дітей і робити другу зміну. Це може бути двічі на тиждень. Все залежить від можливостей учнів», – додає вчителька молодших класів.
Спостерігається і брак профільних вчителів, які можуть викладати в дистанційному форматі. Тож у випадку об’єднання шкіл, один вчитель-хімік чи вчитель-біолог зможе навчати як учнів з гімназії №20, так і НВК № 15.
Попри утиски, свою роботу з 1 вересня розпочинає й Олександрівський ліцей Скадовської міської ради. З 3600 учнів Скадовського району на дистанційне навчання зареєструвалися 2 343 учні. Сформовано 123 класи. Зі слів директорки навчального закладу Наталії Кумпан, із 19 педагогів ліцею на підконтрольну територію України виїхали 15, тож є кому навчати дітей.
“Я вважаю, що це достатня кількість вчителів ліцею, аби забезпечити дітям нормальне навчання. Ми разом працювали, готувалися до початку навчального року. Хочемо, щоб діти максимально отримали знання. Звичайно, це буде онлайн-формат навчання, але з повноцінними роз’ясненнями, спілкуванням, практичними завданнями та зворотнім зв’язком», – розповідає директорка.
І якщо для дітей, що виїхали на підконтрольну територію України чи в країни ЄС дистанційне навчання даватиметься легко, то ось учні в окупації в зоні ризику.
“Хочу сказати, що діти та батьки налаштовані на навчання за українською програмою. У нас є учні, які залишилися в окупації, які виїхали за кордон. Але вони сумують за вчителями ліцею і бажають отримувати знання разом із нами. Мені вже повідомляють учні з окупації, що їх примушують навчатися за російською програмою, військові вже приходили додому. Батьки відмовляються, але які будуть наслідки – невідомо. Нам пишуть батьки з проханням – переведіть нас на домашню форму навчання. Ми самостійно будемо вивчати матеріал за українською програмою і писати контрольні. Але вже зараз окупанти повністю вимкнули у наших селах інтернет, постійні перебої зі світлом. Все дуже складно», – додає пані Наталія.
Студенти теж скучили за освітою
Навчальний рік згідно з графіком стартував і у Херсонському державному університеті. Керівництво привітали першокурсників і подякували за те, що обрали саме ХДУ. А також всім побажали продуктивного року та підкорення нових вершин.
Ректор ХДУ Олександр Співаковський наголосив, ця війна розкидала кращих учнів, педагогів по всьому світу. Українська влада має зробити все, аби після перемоги було кому навчати нове покоління та відбудовувати, розвивати країну.
“Як освітянин, як голова профільної комісії Херсонської обласної ради я не можу не думати про те, як нам зберегти наш людський капітал. 30 тисяч дітей Херсонщини виїхали на підконтрольну територію, 15 тисяч – за кордон, з області виїхали 3 тисячі педагогів. Треба вже зараз думати, як ми будемо повертати наш головний скарб – людей, як ми будемо створювати майбутнє Херсонщини. Щира вдячність освітянам Херсонщині за те, що не зламались, що тримаєтесь і тримаєте освітній фронт!» – каже він.