За традицією на південній Херсонщині й восени, й узимку, й ранньою весною тепло, сиро, мокро, через те деякі села в’язнуть у багнюці.
Хоча, на жаль, це хвороба не тільки сільської місцевості – в Херсоні та приміських селищах також є чимало ґрунтових доріг, якими в осінньо-зимовий період ні пройти ні проїхати. Та що там дороги! Для кожного містянина звична та неприємна реальність – грунт, змішаний із талим снігом і піском, стікає тротуарами, місиво в дворах багатоповерхівок і на проїжджій частині. Бо не вміють чи не хочуть у нас розраховувати, як доцільніше прокласти тротуар чи дорогу, щоб під час танення снігу пішоходи не місили багнюку.
Ремонт автошляхів – це взагалі больова точка для автовласників і бездонна бочка для корупції. Амбітні заяви представників влади на кшталт: ось цього року на автошляхи виділять мільярди гривень, фінансування збільшено, тож тисячі кілометрів доріг побачать свіженький асфальт – це пусті балачки, до яких ми вже звикли.
Подекуди мешканцям Херсонщини вривається терпець – і вони своє обурення висловлюють у соцмережі. Тож і цієї теплої зими, яка тільки й робить, що «кисне», а не морозить, мешканці різних районів області публікують фото доріг у своїх селах. Але назвати це дорогами важко, бо насправді це виглядає як непрохідне місиво з багнюки та калюж, розбите колесами автотранспорту. Складно уявити, як бідні люди долають ці шляхи, йдучи додому… Мабуть, доводиться на взуття надівати пакети, інакше будеш у багнюці по вуха.
Та більше дивує, коли в такому непрохідному стані дорога, що веде до будівлі сільської ради… Володимир Плєвако виклав на своїй сторінці в «Фейсбук» фото дороги, підписавши: «Сельсовет в Кизомысе, Херсонская область». Мова йде про село в Білозерському районі. Невже сільрада не може знайти кошти, щоб покрити асфальтом хоча б цю одну з центральних доріг села?
Чи взагалі можуть розраховувати сільради на фінансову допомогу з обласного дорожнього фонду на фінансування? Про це ми запитали в заступника начальника управління автомобільних доріг загального користування місцевого значення департаменту будівництва та розвитку інфраструктури ОДА Петра Дементьєва.
Як зазначив Петро Миколайович, на сьогодні управління отримало заявки щодо ремонту доріг на 312 об’єктах. Це дуже багато. Зазвичай заявки надходять від райдержадміністрацій, голів об’єднаних територіальних громад, районів, депутатів тощо. З державного бюджету в 2019 році має надійти субвенція на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту й утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності в населених пунктах області в сумі 398,8 мільйона гривень.
Звісно, цих грошей на все про все не вистачить, визнає Петро Дементьєв. Адже крім потреб районів є плани щодо капітального ремонту автошляхів. Наприклад, таких, як ділянка траси між курортними населеними пунктами Лазурне та Приморське.
Частка фінансування, яку виділяють на дороги комунальної власності, складає всього 20%. Вирішує, яку заявку задовольнити, комісія, потім триває процес погодження тощо. За різними параметрами комісія визначає пріоритетність, зважає на наявність співфінансування. Тобто перевагу віддають тим населеним пунктам, де місцева влада також готова виділити певну суму на проблемну ділянку дороги.
Взагалі динаміка фінансування з державного бюджету позитивна, так раніше зазначив начальник управління автомобільних доріг загального користування місцевого значення Анатолій Галамага під час прямого ефіру на «Українському радіо. Херсон». У 2018 році обсяг виділених коштів збільшився в 3,7 разу, а в 2019-му – в 1,25 порівняно з минулим роком.
За словами Анатолія Галамаги, дороги загального користування мають двох балансоутримувачів: автошляхи державного значення утримує Служба автодоріг Херсонської області, а місцевого – Херсонська облдержадміністрація, тобто управління автодоріг загального користування місцевого значення ОДА.
На балансі управління – 3571 кілометр доріг загального користування місцевого значення. Розподіл коштів проводиться таким чином: на підставі загальної отриманої суми субвенції виводиться коефіцієнт для фінансування одного умовного кілометру. План робіт формується на підставі попередніх звернень органів місцевого самоврядування, які надають свої заявки до департаменту будівництва та розвитку інфраструктури облдержадміністрації. Все це систематизується та надається на розгляд комісії, яка визначає перелік автодоріг, що потребують першочергового ремонту.
Як вважають в управлінні автодоріг загального користування місцевого значення, місцеві органи самоврядування, завдяки децентралізації, мають знаходити гроші, щоб самостійно ремонтувати хоча би основні дороги, певні ділянки, якими їздять рейсові автобуси чи які ведуть до центру населеного пункту.
До речі, на Херсонщині триває розслідування щодо ремонту доріг у Високопільській об’єднаній територіальній громаді (до складу входять Високопільська селищна рада, Малошестернянська та Нововознесенська сільські ради). Його розглядає райсуд. Правоохоронцям стало відомо, що ОТГ протягом 2018 року уклала договори підряду на проведення ремонту доріг на суму близько 700 тисяч гривень. Однак ремонт проведено частково та неякісно. Відкрито кримінальне провадження за статтею «Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем». Для встановлення фактичного обсягу виконаних робіт і їх реальної вартості поліцейські отримали від суду дозвіл на вилучення оригіналів документів у адмінбудинку ОТГ.
Всі фото з соцмережі.