У Києві відкрилася виставка чумацьких ікон на рибі херсонської художниці Оксани Оснач
Джерело: Суспільне
У "Музеї історії міста Києва" відкрилась виставка чумацьких ікон на рибі "Іхтіс". На ній представлені 25 робіт херсонської художниці Оксани Оснач. Впродовж п’яти років мисткиня відтворює давнє мистецтво чумаків, які брали з собою в походи зображення святих на рибі. З художницею Оксаною Оснач та куратором проєкту Андрієм Лопушинським поспілкувались кореспонденти Суспільного.
Вперше виставка ікон Оксани Оснач демонструвалась у Херсоні. Була відкрита у жовтні 2021 року в обласному краєзнавчому музеї і тривала до повномасштабного вторгнення Росії. Оксані Оснач пощастило забрати всі свої роботи з музею у березні 2022 року, коли Херсон вже був захоплений російськими військами.
В окупації не могла писати ікони, зізнається художниця. Лише зараз змогла домалювати Покрову Божої Матері.
"Крім того, що вона має омофор оцей захисний, вона і своїми руками захищає нас. Як мати, як птаха захищає своїх пташенят. І вона була в мене не домальована, жила в мене на вікні і мені здавалось, що вона захищає мій дім. Зараз я її домалювала, і вона для мене особлива, намолена, бо ми всі — і в окупації, і зараз — шукаємо собі Бога, порятунку, захисту", — сказала Оксана Оснач.
Відомо про шість ікон на рибі, які були передані до музеїв. В Україні лишилась одна, дві вивезені до Петербурга, розповів куратор виставки, провідний науковий співробітник "Музею історії міста Києва" Андрій Лопушинський.
"Фактів, що ці ікони поступали з церков в музеї, обмаль. Одного разу я натрапив в мемуарах на те, що була згадана ікона у художника Васильківського. Це була ікона його прадіда-чумака. Це вже сьома, ймовірно. Я сподіваюсь, що ця виставка приверне увагу краєзнавців, і вони почнуть шукати таку інформацію, і ми знайдемо більше таких ікон", — сказав Андрій Лопушинський.
Також Оксана Оснач представила картини, які були написані в окупованому Херсоні, і роботи, створені в Києві — триптих на уламках російської ракети, збитої над столицею, і картини на гільзах.